آموزش, اخبار بازار آهن

میله تقویت فونداسیون

میله آرماتور فونداسیون یکی از مصالح ساختمانی مورد استفاده برای پایداری ساختمان می باشد. در میان مصالح مختلفی که برای ساخت و ساز موجود است، میلگردهای تقویت کننده فونداسیون و به طور کلی میلگردها بهترین گزینه هستند. میلگردهای آرماتور علاوه بر مقاوم سازی ساختمان در کاهش هزینه های ساخت نیز نقش بسزایی دارند. و امروز در وستا آهن با ما همراه باشید تا در مورد میلگردهای تقویت کننده فونداسیون بیشتر صحبت کنیم.

مهندسین عزیز نقشه های طراحی شده را می آورند و در نقاط طراحی شده در این طرح به دلیل بلایای طبیعی و انواع تنش ها قادر به دفع نیرو نیست و آسیب دیده است از میلگردهای تقویت کننده فونداسیون استفاده می کنند.

یک قانون کلی وجود دارد که می گوید آرمیچر تقویت کننده تابعی از سطح است. طبق این قاعده کلی، اگر میلگردهای موجود در بتن توانایی مقاومت در برابر نیروهای وارده را نداشته باشند، برای رفع این مشکل از میلگردهای تقویت کننده استفاده می شود.

هنگام قرار دادن میلگرد آرماتور در فونداسیون و تیر بلوک، هدف از این کار تثبیت و استحکام ساختمان است، فاصله بین آنها یعنی میلگرد پایه و آرماتورهای آرماتور باید مشخص باشد و این بسیار مهم است. . این فاصله به پارامترهایی مانند ارتفاع موثر بخش میلگرد تقویت کننده و قطر میله بستگی دارد.

خواندن نقشه میله تقویتی

در نقشه خوانی میلگردها با میلگردهای مختلفی سروکار داریم و برای خواندن اندازه و سایر موارد میلگردها در نقشه باید چند علامت را بشناسیم. این علامت هایی که گفتیم شامل طول، قطر، فواصل و تعداد میلگردها می باشد که در نقشه ها به شکل دیگری به شرح زیر نمایش داده می شود:

پاسخ: این علامت تعداد میلگردها را نشان می دهد.

ب: علامت B قطر میلگرد را نشان می دهد.

ج: فاصله میلگردها با این علامت مشخص می شود.

در پلان ها اگر در پلان یا قسمتی غیر از پلان اصلی از میلگردهای تقویت کننده برای نمایش استفاده می شود به صورت 25Ø2 یعنی دو میلگرد به قطر 25 میلی متر.

میله تقویت کننده کجاست؟

میلگردهای تقویت کننده طبق محاسبات در مکان های مختلف استفاده می شوند. به عنوان مثال از این ابزار ساختمانی در پی که به میلگرد تقویت کننده پی نیز معروف است در تیرهای بتنی و دیوارهای برشی استفاده می شود. این مکان ها بیشترین نیرو را دارند بنابراین از این محصول در آنها استفاده می شود. به طور خلاصه میزان نیروی ورودی ملاک اصلی وجود میلگرد سازه ای در آن مقطع نیست.

نحوه محاسبه میلگردهای تقویت کننده

مهندسان طراح میلگردهای تقویت کننده فونداسیون و انواع دیگر میلگردها را با Etabs در مراحل زیر محاسبه می کنند.

در این نرم افزار Etabs یک تیر مستقیم و توپر که دارای چندین دهانه است انتخاب شده است.

مساحت میلگرد به صورت اعداد موجود در نرم افزار محاسبه شده و در بالا و پایین قسمت نوشته می شود.

میزان کمبود میلگرد از اختلاف میلگرد سقفی و سطحی که لازم است تیرچه بلوک و خاریا کار شود اندازه گیری می شود. این تفاوت به دست آمده باید به عنوان میله تقویت کننده فونداسیون یا میله تقویت کننده استفاده شود.

برای محاسبه سطح مقطع میلگرد تقویت کننده، باید تعداد سطح مقطع را از ارقام سطح مقطع مکان هایی که میله تقویت کننده نشان داده شده کم کرد. در محاسبات و در نهایت مقدار به دست آمده همان سطح مقطع میلگرد تقویت کننده در مکان ها مورد نظر است.

محاسبات دستی میلگردهای تقویت کننده

استفاده از بتن یک موضوع ضروری است، تقویت; در مبحث آماتورهای شیرین رعایت چند نکته ضروری است. ابتدا در ساختمان ها از انواع میلگرد استفاده می کنیم که قطر، طول و وزن یا جرم متفاوتی دارند و در محاسبات این مشخصات و پارامترهای جمله قبل به دو قسمت تقسیم می شوند.

قسمت اول سازه است که شامل دیوارها، پی ها، دال ها، ستون ها، شکل ظاهری میلگردها، منحنی ها، خم ها، چموت ها و … می باشد.

قسمت دوم مش بندی است زیرا برای اجرای بتن مورد نیاز است و با توجه به نوع فولاد به کار رفته در میلگرد، قطر میلگرد و سطح کار میلگرد تقویت کننده از نظر کمیت و موارد دیگر متفاوت است. .

روش های مختلفی برای محاسبه میلگردهای تقویت کننده وجود دارد و این روش ها دقت متفاوتی دارند. در زیر سه مورد از این روش ها را معرفی می کنیم که مفیدتر هستند:

روش اول

این روش به طور گسترده توسط مهندسان استفاده می شود. این روش یک روش آزمایشی است، یعنی مقدار میلگرد تقویت کننده فدراسیون و میلگرد تقویت کننده را به صورت آزمایشی محاسبه می کنند. به عنوان مثال برای هر 13.5 متر مکعب ساختمان هتل یک تن میلگرد مورد نیاز است در حالی که برای 105 متر مکعب انبار حدود یک تن میلگرد مورد نیاز است. تکرار می کنم این اعداد تجربی و فرضی هستند. مهندسان با توجه به قیمت میلگرد در بازار این مقدار را کاهش یا افزایش می دهند.

روش دوم

این روش نسبت به روش قبلی دقت بیشتری دارد و در این روش از محاسبات اولیه استفاده می شود. محاسبه سطح میلگرد در این روش بر اساس وزن است. در واقع این محاسبات در عناصر مختلف بر اساس قطر و شکل میلگرد انجام می شود و به همین دلیل دقت بیشتری دارد. برای دقیق بودن، تمام این محاسبات مهندسی باید انجام شود.

روش سوم

آخرین روشی که قصد معرفی آن را داریم این است که از نقشه های ترسیم شده برای نوع المان ها استفاده می کنند و میزان میلگرد مجددا ارزیابی و میزان میلگرد تقویت کننده محاسبه می شود.

مزایای این روش سه است. یک مزیت این است که از آنجایی که محاسبات روی نقشه انجام می شود، توانایی ارزیابی ساختار واقعی است.

مزیت دوم این است که تمام جزئیات کار مانند توزیع میلگردهای فرعی و اصلی و همچنین قرارگیری آماتورها ارزیابی می شود.

مزیت سوم این است که از آنجایی که نقشه موجود است می توانید از این امکان استفاده کنید و تمام نقاط زمان را بررسی و اصلاح کنید و صحت بارگذاری را به خاطر بسپارید.

اگر می خواهید بدانید چگونه وزن آهن ها را به طور دقیق محاسبه کنید، مقاله مورد نظر را مطالعه کنید.

میله تقویت کننده در تیر

در اجرای سقف از نوع تیرچه بلوکی تنها ستونی که می توان گفت از همه مهمتر است خود تیر است که توانایی تحمل بیشترین نیروی کششی را دارد و برای استفاده از آن استفاده از میلگردهای تقویت کننده الزامی است. . انواع مختلفی از میلگرد در تیرآهن استفاده می شود که شامل موارد زیر می باشد:

  1. میله تقویت کننده
  2. میلگرد عرضی
  3. میلگرد بالایی
  4. نوار کشش

محل قرارگیری و فاصله میلگردها از یکدیگر موضوع مهم و ویژه ای در هنگام قرار دادن میلگرد در تیرچه بلوک می باشد. این مکان به تعدادی پارامتر مهم مانند ارتفاع موثر مقطع و قطر میلگرد بستگی دارد. ابتدا از برنامه برای تعیین مکان استفاده می شود اما از نقطه ای که اجرای خروجی برنامه با خطا مواجه می شود مقدار آن به حداکثر مقدار انتخاب شده از 12 برابر قطر میلگرد و 2 برابر موثر اضافه می شود. ارتفاع سطح مقطع میلگرد تا پایان کار. یا اندازه عملی یا اندازه همان میله تقویت کننده در تیر بلوک را در عمل به ما بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *