آموزش, اخبار بازار آهن

تیر آهن چگونه تهیه می شود؟

تیر آهن چگونه تهیه می شود؟ امروز در سایت شرکت وستا آهن اسپادانا در مورد نحوه تولید تیرآهن صحبت کردیم و در مطلب قبل در مورد اینکه چرا در ساخت و ساز از میلگرد استفاده می کنیم اما در مورد نحوه تولید تیرآهن باید بگوییم تیرآهن، پروفیل Its نقش اصلی آن تحمل تنش های ناشی از نیروی برشی و لنگر خمشی است و بیشترین کاربرد آن در زمینه ساخت و ساز (آپارتمان سازی، ساختمان سازی، ویلاسازی) می باشد. در فرآیند تولید این محصول از نورد گرم استفاده می شود و اغلب مراحل مختلفی در تولید معمولی و هش وجود دارد.
تیرآهن فولادی که در ساختمان ها کاربرد زیادی دارد بر اساس نسبت بال و عرض در گروه های مختلفی قرار می گیرد، امروز ابتدا معرفی کوچکی از این محصول داریم سپس انواع آن را بررسی می کنیم.
تیر به عنوان یک سازه فلزی پرکاربرد در زمینه ساخت و ساز در انواع مختلف بسته به وظایف و نقشی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد و از انواع آن می توان به تیرآهن IPE، INP، IPB و لانه زنبوری اشاره کرد.
تیر یک پروفیل شناخته شده با سطح مقطع به شکل I و H است که از آلیاژهای مختلف فولاد ساخته شده است. این محصول عمدتا در ساخت و ساز ساختمان استفاده می شود. به طوری که ساختمان های اسکلت فلزی بدون این پروفیل وجود نخواهند داشت. نقش اصلی این نوع پروفیل در سازه ها تحمل و انتقال بار بر روی ساختمان است، همچنین در طراحی ستون ها، خرپاها و تیرها به عنوان بهترین گزینه استفاده می شود. این پروفیل از دو قسمت بال و تار تشکیل شده است که قسمت اصلی و میانی تیر را تار و لبه ها و کناره های آن را بال می نامند. حجم بالای استفاده از این محصول باعث شده است که قیمت تیرآهن یکی از عوامل تعیین کننده در قیمت نهایی ساختمان باشد.

تیرچه ها چگونه تولید می شوند؟

به طور کلی می توان تیرهای فولادی را بر اساس فرآیند ساخت به چهار دسته تقسیم کرد:

1. تیرآهن نورد

2. تیرهای اکسترود شده

3. تیرهای جوش داده شده

4. تیرهای پرچ شده

برای تولید تیرهای فولادی می توان ابتدا ورق ها را به اندازه های خاص برش داد و سپس با استفاده از ابزارهای جوشکاری صنعتی به یکدیگر جوش داد. تیرها را می توان با پرچ نیز ساخت. برای این کار ابتدا ورق بریده شده را سوراخ می کنند و سپس این قسمت ها را به هم می پرچ می کنند. اما طرز تهیه شانه عسلی کمی متفاوت است که در قسمت بعدی بیشتر با آن آشنا خواهیم شد. در تولید تیر دو روش اول شامل حرارت دادن ماده اولیه (تا دمای 1100 درجه سانتیگراد) و انتقال آن به غلتک های بزرگ توسط جک های هیدرولیک می باشد. پولیش دهید و به دلخواه فرم دهید. به این بخش مرحله نورد تیر می گویند. پس از اینکه تیرها به دلخواه شکل گرفتند، سطح آنها صاف و صیقلی شده و در نهایت به طول استاندارد بریده می شوند.

چگونه تیر آهن لانه زنبوری را تولید و برش دهیم؟

مهندسان فولاد در سال های اخیر سعی در معرفی مقاطع با وزن کمتر و بازده بالاتر داشته اند. یکی از این محصولات تیر لانه زنبوری بود که با سوراخ کردن یک تیر معمولی ایجاد می شد. همچنین می توان با استفاده از دستگاه های مخصوص برش، طرحی از سوراخ ها را مستقیماً روی تیر ایجاد کرد. اما در ایران برای ساخت تیرهای لانه زنبوری، برش خطی با نقش و نگار معین که فرکانس مشخصی دارد، روی تیر آهنی انجام می شود. سپس تیر در امتداد این خط به دو نیمه تقسیم شده و این دو قسمت تیر با اختلاف پریود در مقابل هم قرار می گیرند. به این ترتیب با ثابت نگه داشتن وزن تیر می توانیم عرض تیر را افزایش دهیم. در نتیجه این محصول از استحکام، مقاومت خمشی، مقاومت اینرسی و انعطاف پذیری بالاتری نسبت به تیرهای فولادی معمولی برخوردار است. فرآیند اندازه گیری تیرهن، فرآیند سایزبندی تیرهن یکی از مهمترین مراحل تولید می باشد. در هر خط تولیدی باید ابعاد چادر مانند عرض، ضخامت و ارتفاع بال ها از ابتدا مشخص باشد. جان قسمت میانی تیر و بالها دو لبه موازی تیر هستند. تیرآهن ها اغلب در سایزهای 30، 27، 4، 22، 20، 18، 16، 14، 12، 10 ساخته می شوند که هر چه این ابعاد دقیق تر باشد محصول نهایی بهتر خواهد بود و بر قیمت تیرآهن تاثیر می گذارد. در نهایت محصول باید به طول مورد نظر بریده شود. انواع فرآیندهای جت برش بر اساس استانداردهای تولید تیراهان، برنول و کوپال در روش های برش این محصول استفاده می شود: روش گرمایش برنولی در این روش دستگاه برنولی با استفاده از گاز اکسیژن و استیلن شعله بنفش تولید می کند که می تواند تیر آهن را برش دهد. روش کوپال آهسته در روش کوپال از کاتر برای ایجاد برش استفاده می شود. این برش به برش گیوتین نیز معروف است

فرآیند اندازه گیری تیراهن

فرآیند سایزبندی تیراهن یکی از مهمترین مراحل تولید می باشد. در هر خط تولیدی باید ابعاد چادر مانند عرض، ضخامت و ارتفاع بال ها از ابتدا مشخص باشد. جان قسمت میانی تیر و بالها دو لبه موازی تیر هستند. تیرآهن ها اغلب در سایزهای 30، 27، 4، 22، 20، 18، 16، 14، 12، 10 ساخته می شوند که هر چه این ابعاد دقیق تر باشد محصول نهایی بهتر خواهد بود و بر قیمت تیرآهن تاثیر می گذارد. در نهایت محصول باید به طول مورد نظر بریده شود.
انواع فرآیندهای جت برش
بر اساس استانداردهای تولید تیراهان، برنول و کوپال از روش های برش این محصول استفاده می شود:

روش گرمایش برنولی
در این روش دستگاه برنول با استفاده از گاز اکسیژن و استیلن شعله بنفش تولید می کند که می تواند پرتو آهن را قطع کند.

روش کوپال
در روش کوپال از کاتر برای ایجاد برش استفاده می شود. این برش به برش گیوتین نیز معروف است

کنترل پرتو و بسته بندی سطح

زمانی که تیرهای فولادی برای اولین بار در قرن نوزدهم در انگلستان معرفی شدند، به دلیل هزینه بالای تولید مورد استقبال قرار نگرفتند و سالها بعد با پیشرفت در روش ساخت تیرآهن، استفاده از این مقطع فولادی رایج شد. قیمت آهن به خودی خود بالاست و در ساخت تیرآهن و سایر پروفیل های فولادی باید از رویه هایی استفاده کرد تا قیمت نهایی آنها مقرون به صرفه باشد. به همین دلیل در سال های اخیر روش های مختلفی برای ساخت تیرآهن فولادی معرفی شده است. البته ساخت تیرآهن با هر یک از این روش ها می تواند خواص ویژه ای به محصول نهایی بدهد. بنابراین به عنوان یک مصرف کننده باید با روش های مختلف ساخت تیرآهن مورد نظر آشنا باشید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *